Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Mengenal Bumi Di Sekolah Dasar

  • Siti Zaenab Universitas Sulawesi Barat
  • Muhammad Farhan Universitas Sulawesi Barat
  • Olipia Universitas Sulawesi Barat
  • Muhammad Akbar Universitas Sulawesi Barat
  • Muhammad Ilham S Universitas Sulawesi Barat
  • Asmirinda Resa Universitas Sulawesi Barat
  • Umar Universitas Sulawesi Barat
Keywords: Media Pembelajaran; Diorama; Sekolah Dasar

Abstract

This study aims to describe the development process of Diorama as an instructional medium for the topic Knowing the Earth in elementary school, as well as to determine its effectiveness in enhancing the quality of learning. This research is a type of Research and Development (R&D) employing the 4D model, which consists of Define, Design, Develop, and Disseminate stages. The developed Diorama is a three-dimensional medium that visually and concretely represents the Earth's structure, its layers, and various natural phenomena. The key characteristics of this medium are its attractive visual presentation, ease of understanding, and interactivity, as students can directly observe and manipulate the objects in the Diorama. The media was tested on fifth-grade elementary school students. Based on the questionnaire results, out of 10 indicators measured using a Likert scale, the average percentage of students who responded “Strongly Agree” and “Agree” exceeded 85%, with the average score for each item above 3.3. Most students reported feeling happier, more active, and better able to understand the material when using the Diorama. Thus, the Diorama has been proven effective in improving understanding, interest, motivation, engagement, and in creating a fun and non-monotonous learning atmosphere. This medium is recommended for use in thematic learning that requires concrete visualizations to support student comprehension.

References

Afandi, M. (2014). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, 1(1), 1–19.

Ahmad, F., & Dahlan, A. H. (2020). Penggunaan Media Lidi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Penjumlahan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 376–385.

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis kesulitan belajar matematika pada siswa kelas III sekolah dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 2(2), 123–133.

Anas, M., & PdI, M. (2014). Mengenal Metodologi Pembelajaran. Muhammad Anas.

Choirina, A. N., Hariyani, D. S., & Nurhana, Z. V. (2024). Penerapan Diferensiasi Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pengukuran Volume Peserta Didik Kelas 4B SDN Manguharjo Kota Madiun. 3(3), 69–74.

Fatra, M. (2011). Pengaruh pembelajaran dengan menggunakan metode simulasi terhadap pemahaman konsep matematika siswa.

Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya minat baca anak sekolah dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30.

Kartika, I., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2021). Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Model Berbasis Aktivitas Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 36–46.

Lubis, S. M. (2021). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui penggunaan model problem based learning berbentuk kartu domino materi pecahan pada siswa kelas III SD Muhammadiyah Sitiris-Tiris Kabupaten Tapanuli Tengah.

Mahanal, S. (2014). Peran guru dalam melahirkan generasi emas dengan keterampilan abad 21. 1, 1–16.

Makhmudah, S. (2018). Analisis literasi matematika terhadap kemampuan berpikir kritis matematika dan pendidikan karakter mandiri. 1, 318–325.

Manda, D., & Arifin, I. (2024). Teacher’s Strategy in Fostering Students Empathy through Thematic Learning Approach in Elementary School. Celebes Journal of Elementary Education, 2(2), 92–100.

Manzis, I. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar di Sekolah Dasar.

Mudhori, B. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Menumbuhkan Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Fiqih Kelas X SMA Muhammadiyah 08 Cerme.

Nugraha, P. J., Jaya, W. S., & Kurniawan, P. W. (2022). Upaya Menigkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Tps (Think Pair Share) Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 1 Binakarya Putra Tahun Pelajaran 2022/2023. Cerdas: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 1007–1020.

Oktariyani, D. (2013). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Dengan Metode Resitasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smkn 1 Seberida Kecamatan Seberida Kabupaten Indragiri Hulu.

Purnomo, Y. W., & Mustadi, A. (2024). Otak Aktif, Angka Menari: Petualangan Kreatif dan Inovatif dalam Literasi dan Numerasi. MEGA PRESS NUSANTARA.

Sahrani, A. (2022). Meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik dengan menggunakan media gambar di Kelas IV MIN 7 Padang Lawas Utara.

Sari, A. (2021). Pendekatan pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan operasi hitung campuran di kelas IV SD Negeri 200311 Pudun Jae Kota Padangsidimpuan.

Subhan, A. (2013). Penerapan Strategi Belajar Aktif (Active Learning Strategy) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD Islam Nurul Hidayah.

Thomas, R. M., & Surachmad, W. (1962). Indonesian Elementary Education: Two Decades of Change. The Elementary School Journal, 63(1), 6–14.

Published
2025-06-18