The Role of Parenting Style on Aggressive Behavior of Junior High School Adolescents
Abstract
Aggressive behavior among junior high school students is a critical issue that negatively impacts students' social-emotional development and the learning environment at school. This article critically examines the relationship between parenting styles and adolescent aggressive behavior, highlighting the role of self-control as a mediating variable. Through a qualitative literature review of 35 relevant studies from the fields of psychology, education, and family sociology, this article finds that authoritarian and permissive parenting styles are positively correlated with aggressive tendencies. In contrast, authoritative parenting tends to protect children from deviant behavior. On the other hand, self-control was found to play a significant role in mitigating the negative influence of parenting on adolescent aggression, mainly when supported by the presence of an authoritative figure, a supportive social environment, and appropriate educational interventions. These findings underscore the significance of self-control as a mediator between parenting and aggressive behavioral responses in adolescents.
References
Amin, N. S., Nurmaya, A., & Amiruddin, A. (2023). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dengan Perilaku Agresif Peserta Didik di SMPN 5 Kota Bima. Guiding World (Bimbingan Dan Konseling), 6(1), 103–113.
Andhika, M. R. (2021). Peran Orang Tua Sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 73–81.
Angelia, Y. (2021). Peranan Guru, Orang Tua dalam Mencegah Bullying dan Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini TK Aisyiyah Bustanul Athfal 5 Gunung Agung Tengah Kota Pagar Alam [Disertasi]. Iain Bengkulu.
Anggraeni, L. (2024). Perspektif Global Kesehatan Mental Kaum Pemuda (Remaja, Adolesen & Dewasa Awal) di Amerika Serikat, Eropa, Negara Persemakmuran & Asia Tenggara Tahun 2024: Sebuah Tinjauan Pustaka Sistematis. Jurnal Ilmu Kesehatan Karya Bunda Husada, 10(2), 34–61.
Baumrind, D. (1971). Current Patterns Of Parental Authority. Developmental Psychology, 4 (1P2), 1.
Baumrind, D. (2013). Authoritative Parenting Revisited: History And Current Status.
Candra, A. N., & Sofia, A. (2017). Gaya Pengasuhan Orang Tua Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2).
Darmayanti, D. P., & Sadriani, A. (2023). The Importance Of Parental Involvement In The Education Process: An Analysis of Its Role and Impact. Celebes Journal Of Elementary Education, 1(1), 8–13.
Dwistia, H., Sindika, S., Iqtianti, H., & Ningsih, D. (2025). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Perkembangan Emosional Anak. Jurnal Parenting Dan Anak, 2(2), 1–9.
Firdaus, I. K., & Kelly, E. K. (2019). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Online Resilience. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 6(1), 20–38.
Fitrianti, L. I., Mufidah, E. F., & Farid, D. A. M. (2022). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Orang Tua dengan Perilaku Agresif Siswa Kelas IX SMP PGRI 1 Buduran. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 4(1).
Freska, N. W., & Kep, M. (2023). Bullying dan Kesehatan Mental Remaja. Cv. Mitra Edukasi Negeri.
Gainau, M. B. (2021). Psikologi Anak. PT Kanisius.
Gunadi, A., Sugiarti, R., & Erlangga, E. (2022). Peran Media Sosial dan Pola Pengasuhan Orang Tua Terhadap Perilaku Agresif Jalanan Pada Remaja. Reswara Journal Of Psychology, 1(2), 26–40.
Hardiyana, A., Afiani, W. F., & Fajria, N. R. (2022). Efektivitas Pendidikan Anak di Lingkungan Keluarga dalam Pembentukan Moral Anak Usia Dini. Nanaeke: Indonesian Journal Of Early Childhood Education, 5(1), 27–42.
Husni, A. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Scribe Dalam Meningkatkan Pengetahuan Remaja Tentang Pencegahan Bullying Di Smp Negeri 1 Margahayu Kabupaten Bandung Tahun 2021. [Laporan].
Khasanah, F. (2024). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Pada Pembentukan Kepribadian Anak. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(10), 439–447.
Lesmana, T., Theresia, A., & Rorong, P. D. E. (2025). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perundungan Siber Dimediasi Kecenderungan Depresi Remaja. Jurnal Psikologi Ulayat, 12(1), 157–176.
Lestari, Y. I., & Yumra, M. A. (2022). Pola Asuh Otoritatif dan Psychological Well-Being Pada Remaja. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 3(2), 80.
Mashar, R. (2015). Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Kencana.
Masriah, S., Nurlaeli, A., & Akil, A. (2023). Peran Keluarga dalam Pembentukan Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini. Ansiru Pai: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 316–325.
Melani, M., Prastita, N. P. G., Putri, R. T. D., & Adnani, Q. E. S. (2024). Promosi Kesehatan Remaja Dengan Pendekatan Kipk.
Mil, S., & Ningsih, A. S. (2023). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Perilaku Agresif Anak. Aulad: Journal On Early Childhood, 6(2), 219–225.
Mudaim, M., & Rani, N. M. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perilaku Agresif. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 3(2), 196–203.
Musslifah, A. R., Cahyani, R. R., Rifayani, H., & Hastuti, I. B. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Agresif Pada Anak. Jurnal Talenta, 10(2).
Nathaline, G., & Silaen, S. M. J. (2020). Kontrol Diri dan Tekanan Teman Sebaya (Peer Pressure) Dengan Kenakalan Remaja Pada Kalangan Remaja Kelurahan Klender. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 4(3), 1–7.
Novitasari, Z., Sa’idah, I. A., & Asrori, M. A. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Agresif Siswa di MTS SA Darul Istiqomah. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 16(1), 32–39.
Noya, A. (2023). Efektivitas Penerapan Pola Asuh Orangtua Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Anak. 2(1).
Nurbawono, M. S. F. (2024). Pengaruh Gaya Pengasuhan Orang Tua Terhadap Ketahanan Keluarga Generasi Z Perspektif Psikologis. 412–421.
Putri, N. H., & Daharnis, D. (2024). Correlation Peer Pressure and Misbehavior. Current Issues In Counseling, 4(1), 104–111.
Putri, S. A. (2020). Asertivitas Pada Wanita Fatherless. [Disertasi]. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Rahayu, L. P. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Agresif. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 257–266.
Sari, R. W. (2024). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring: Sebuah Literature Reviev. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(2), 853–859.
Sarifudin, S., Hastuti, D., & Simanjuntak, M. (2020). Gaya Pengasuhan Otoriter dan Permisif Serta Tingkat Stres Ibu Sebagai Faktor Risiko Gangguan Emosi dan Perilaku Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 13(2), 163–174.
Sartika, M. (2019). Pengaruh Bullying Terhadap Perkembangan Kemampuan Sosial Siswa di SMA Negeri 11 Banda Aceh [Disertasi]. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Sit, M., Octavia, C., Jannah, S. N., & Putri, D. D. (2024). Pendidikan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini di Rumah. Primearly: Jurnal Kajian Pendidikan DasardDan Anak Usia Dini, 7(2), 333–341.
Siti, M. (2017). Pengaruh Layanan Informasi Untuk Mengatasi Perilaku Bullying Peserta Didik Kelas VIII di MTS Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2017/2018 [Disertasi]. UIN Raden Intan Lampung.
Sumanto, M. (2014). Psikologi Perkembangan. Media Pressindo.
Uberty, A. (2022). Pencegahan Perilaku Kesehatan Reproduksi yang Berisiko Pada Remaja. Penerbit Nem.