Optimasi Hasil Belajar Matematika Kelas 3 dengan Metode Diskusi di SDN 036 Inpres Bonde Kecamatan Campalagian

Keywords: Operasi perhitungan campuran; Matematika; Metode diskusi

Abstract

Student learning outcomes in the field o Student learning outcomes in the field of mathematics subject matter: the idea of ​​carrying out combined or mixed calculations using the discussion method for grade 3 students at SDN 036 Inpres Bonde. The research activity method carried out was using Classroom Action Research (PTK) which was carried out in several cycles, where each cycle consisted of two meetings. The results of the research prove that the discussion method can improve student learning outcomes in mixed arithmetic operations material in class 3 of SDN 036 Inpres Bonde. which was analyzed using quantitative descriptive. In the pre-cycle activities of 28 students, there were only 8 students who completed the KKM with a class success percentage of 28.57%. The results of learning improvements in cycle 1 increased by 17.86% where there were 13 students who completed the KKM with a class success percentage of 46.43%. After cycle 2 there was a significant increase in learning outcomes of 42.86% compared to cycle 1, where 25 students completed the KKM with a class success percentage of 89.29 01. Teacher activity increased. Based on the results of this research, it can be concluded that the results of learning mathematics regarding mixed arithmetic operations using the discussion method for class 3 students at SDN 036 Inpres Bondehave increased and are acceptable.athematics subject matter: the idea of ​​carrying out

References

Afandi, M. (2014). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, 1(1), 1–19.

Ahmad, F., & Dahlan, A. H. (2020). Penggunaan Media Lidi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Penjumlahan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 376–385.

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis kesulitan belajar matematika pada siswa kelas III sekolah dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 2(2), 123–133.

Anas, M., & PdI, M. (2014). Mengenal Metodologi Pembelajaran. Muhammad Anas.

Choirina, A. N., Hariyani, D. S., & Nurhana, Z. V. (2024). Penerapan Diferensiasi Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pengukuran Volume Peserta Didik Kelas 4B SDN Manguharjo Kota Madiun. 3(3), 69–74.

Fatra, M. (2011). Pengaruh pembelajaran dengan menggunakan metode simulasi terhadap pemahaman konsep matematika siswa.

Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya minat baca anak sekolah dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30.

Kartika, I., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2021). Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Model Berbasis Aktivitas Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 36–46.

Lubis, S. M. (2021). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui penggunaan model problem based learning berbentuk kartu domino materi pecahan pada siswa kelas III SD Muhammadiyah Sitiris-Tiris Kabupaten Tapanuli Tengah.

Mahanal, S. (2014). Peran guru dalam melahirkan generasi emas dengan keterampilan abad 21. 1, 1–16.

Makhmudah, S. (2018). Analisis literasi matematika terhadap kemampuan berpikir kritis matematika dan pendidikan karakter mandiri. 1, 318–325.

Manda, D., & Arifin, I. (2024). Teacher’s Strategy in Fostering Students Empathy through Thematic Learning Approach in Elementary School. Celebes Journal of Elementary Education, 2(2), 92–100.

Manzis, I. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar di Sekolah Dasar.

Mudhori, B. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Menumbuhkan Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Fiqih Kelas X SMA Muhammadiyah 08 Cerme.

Nugraha, P. J., Jaya, W. S., & Kurniawan, P. W. (2022). Upaya Menigkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Tps (Think Pair Share) Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 1 Binakarya Putra Tahun Pelajaran 2022/2023. Cerdas: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 1007–1020.

Oktariyani, D. (2013). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Dengan Metode Resitasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smkn 1 Seberida Kecamatan Seberida Kabupaten Indragiri Hulu.

Purnomo, Y. W., & Mustadi, A. (2024). Otak Aktif, Angka Menari: Petualangan Kreatif dan Inovatif dalam Literasi dan Numerasi. MEGA PRESS NUSANTARA.

Sahrani, A. (2022). Meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik dengan menggunakan media gambar di Kelas IV MIN 7 Padang Lawas Utara.

Sari, A. (2021). Pendekatan pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan operasi hitung campuran di kelas IV SD Negeri 200311 Pudun Jae Kota Padangsidimpuan.

Subhan, A. (2013). Penerapan Strategi Belajar Aktif (Active Learning Strategy) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD Islam Nurul Hidayah.

Thomas, R. M., & Surachmad, W. (1962). Indonesian Elementary Education: Two Decades of Change. The Elementary School Journal, 63(1), 6–14.

Published
2025-06-24